Logo

EL BARÇA DESDE BARCELONA: TODO NOTICIAS

RELACIONS PÚBLIQUES
RELACIONS PÚBLIQUES
El Màrqueting és una disciplina que compta amb 7 eines. Entre les més conegudes es troben el Màrqueting Directe, la Publicitat i les...

El Màrqueting és una disciplina que compta amb 7 eines. Entre les més conegudes es troben el Màrqueting Directe, la Publicitat i les Relacions Públiques. Aquesta última va més enllà de repartir flyers de discoteca o gestionar llistes d'entrada a les mateixes. És una disciplina que amb un sol input aconsegueix diversos outputs i que es relacionin entre si. Barreja comunicació i màrqueting. Però pels seus objectius, pertany més al món del màrqueting.

George Orwell, autor d'obres mestres com 1984, Homenatge a Catalunya i "Rebel·lió a la Granja, va fer probablement la millor definició de Periodisme contemporani fent una analogia amb les Relacions Públiques.

Res més a prop de la realitat, “Periodisme és publicar el que alguns no volen que publiquis. La resta, són Relacions Públiques". I malgrat que alguns s'esforcin a convertir el periodisme en l’octava eina del Màrqueting, o simplement eradicar-la i seguir practicant les Relacions Públiques, sempre hi haurà romàntics que seguiran exercint aquesta preciosa, i NECESSÀRIA, professió.

El que ha passat, i encara està passant, amb Neymar no és més que un altre exemple del que va descriure Orwell. Alguns dels Periodistes es veuen obligats a adaptar-se a l'entorn per subsistir arribant a confondre els contactes professionals amb l'amistat.

Alguns són tan il·lusos que es creuen que els esportistes volen ser els seus millors amics com si res. No s'adonen que, mentre no fan altra cosa que (amb perdó) "llepar el cul" a aquestes estrelles, els utilitzen com agents de comunicació privats (de manera completament gratuïta) per als seus interessos especulatius, econòmics, esportius, etc.

Neymar no vol marxar del Barça. Cristiano Ronaldo no vol marxar del Madrid. Però saben que, sent molt cotitzats i estimats pels seus clubs, tenen la paella pel mànec. Ells no ho diuen directament, cosa que pot tensar la negociació, usen als seus agents, familiars, entorn i filtren a aquests "amics" certes informacions perquè causin impacte en els mitjans i en l'opinió pública i forçar el receptor a una acció immediata a través de l'eina més poderosa que existeix: la por. Encara que sigui amb extorsió i xantatge light.

Així doncs, el ventilador de la merda va començar a funcionar. Diferents actors emetent informacions contradictòries, canviants cada dia, i que plasmen el possible caos per aconseguir els seus objectius.

Per ser més concrets. Ronaldo volia més protecció per part del Madrid en relació a Hisenda, una pujada de sou, i compartir el cost de la multa. Cristiano vol seguir al Madrid. Sap que és l'únic club que li dóna la possibilitat de seguir aconseguint títols col·lectius i individuals. I sobretot, competir colze amb colze amb Messi.

I el mateix amb Neymar i el seu pare. La idea d'anar a París no és gens atractiva a nivell esportiu. Neymar sap que si vol optar a ser el millor, i estar a primera pàgina mediàtica, ha de seguir a Barcelona o canviar a un altre club com el Manchester United, el Chelsea o Madrid. Neymar encara és un nen. I els nens vénen de París, no van a la capital francesa.

Així doncs, els mitjans han estat partícips del que ha estat un complexa, i senzilla alhora, operació mediàtica d'especulació esportiva. Neymar, i el seu pare, volen més diners, acostar-se al que cobra Messi, i forçar la directiva a fer fitxatges competitius.

Ens trobem en un panorama en què més que Periodisme s'exerceix comunicació corporativa i estratègica on s’ha arribat a creuar la frontera entre ser un comunicador, i un simple titella o bufó.

Sincerament, no sé el que passarà amb Neymar. Pot sucumbir als milions del PSG, 30 néts anuals més una prima de fitxatge de 100 milions per al seu pare (si això últim és veritat em sembla una barbaritat), o bé seguir a Barcelona amb la segona renovació en 8 mesos.

I sempre tenint present, i veient com és el pare de Neymar, que no hagi fet un "Figo". És a dir, que hagi signat un precontracte que obligui a desemborsar una gran quantitat de diners perquè no es faci efectiu. I és clar, que el Barça es faci càrrec d'aquesta clàusula, com va intentar fer Figo amb Gaspart al 2000, pot ser un requisit.

No podem obviar tampoc que la mencionada manca de jerarquia al club, on Gerard Piqué va donar un contundent cop d’efecte a les xarxes socials, pugui ser un clar exemple de que certs sectors de la directiva forcin la situació per deixar el Barcelona com a la víctima trepitjada i permetre la compra de Neymar per part del PSG per la gran necessitat d'ingressar efectiu per invertir en l'equip i en la remodelació de l'Estadi.

Malgrat el tuït divertit, precís, concís i contundent del central català, el silenci de Neymar i el seu entorn demostra una cosa. Les negociacions a tres bandes PSG-Neymar-PSG no han acabat encara. Per que així sigui, cal una declaració que surti de la boca del davanter brasiler.

Passi el que passi, s’ha destapat una gran falta de lideratge, personalitat i contundència per part de la directiva presidida per Bartomeu. El Barça no pot ser una nau a la deriva. Ha de ser un club on la personalitat i el lideratge han de ser els principals ingredients del President del FC Barcelona.

 

“Els líders no creen seguidors. Creen més líders.” (Tom Peters)

Comentarios
Esteban Blanchart Amores
Periodista, Publicista i Relacions Públiques. Director de Mitjans del Institute for Cultural Diplomacy (ICD) de Berlín. Membre y Co-Community Manager de Seguiment FCB. Blogger a "La Transmissió d'en Puyal" de Catalunya Ràdio i a "El Penalti" de Ràdio Estel. Soci abonat del FC Barcelona. De Vilanova i la Geltrú. Actualment a Berlín, Alemanya.
Els blogs

Això no ha fet res més que començar. Les vacances ja s’han acabat, jo m’he pres les meves personals en quan a escriure en aquest mitjà,...

Lee

El Paris Saint-Germain (PSG) és un equip “fals”. Avui en dia, els nanos petits, que no saben la història del futbol, se’n compren una...

Lee

Finalmente no va a poder ser y no veremos al genial centrocampista brasileño por el camp nou esta temporada. ...

Lee